-
Krænkeren indleder seksuel kontakt gradvist:
- På et tidspunkt, inden krænkeren indleder den egentlige seksuelle kontakt, vil han gøre de første fysiske kontaktforsøg. Det sker på basis af de indledende manøvrer (trin 1 – 5) og foregår via desensitivering af barnet.
- Han vil ofte begynde med at berøre barnet på en ikke-seksuel måde, f.eks. på armen. Mange krænkere går gradvist frem. Desensitivering af barnet nedbryder dets grænser for berøring, inden de går videre til de egentlige overgreb. Det er en måde at teste, om barnet vil protestere mod hans tilnærmelser. Om barnet vil fortælle det til nogen.
Samtidig betyder den gradvise fremgangsmåde, at grænserne overskrides på en glidende måde, der gør det sværere for barnet at registrere og reagere på. - Som nævnt vil nogle krænkere have flere børn i kikkerten samtidig. Hvis nogle af disse ikke accepterer hans forsøg på berøringer, vil han ofte opgive sit forehavende og prøve sig frem med et af de andre børn.
- Hvis et barn protesterer, vil han bagatellisere betydningen af berøringen. Han vil prøve at få barnet til at tvivle på sin egen fornemmelse og virkelighedsopfattelse.
- Det udvikler sig gradvist til berøringer af seksuel karakter og barnet opdager ofte sent, at noget ikke føles helt rigtigt. På det tidspunkt er det endnu sværere at sige fra.
- Overgrebene kan finde sted på mange måder. Fra berøringer, over tvungen oralsex, til penetration m.m. Nogle krænkere stimulerer primært barnet og synes at tænde på at kunne vække lyst hos barnet. Andre krænkere tænder på at kunne kontrollere barnet og de sadistiske krænkere tænder på at skræmme barnet.
- Under selve de seksuelle overgreb ser vi ofte, at krænkeren benytter manipulationer, for at få barnet til at gøre det, han ønsker. F.eks. kan en krænker fortælle barnet, at ”nu, hvor jeg har kælet for dig, er det naturligt, at du også kæler for mig”. Barnet har ikke mulighed for at gennemskue, at dette er endnu en manipulation.
- Det, der i mange tilfælde starter med at være rart og hyggeligt glider langsomt og ofte umærkeligt over i noget, barnet ikke forstår eller kan overskue. Noget, der vækker forvirrende og blandede følelser, som barnet ikke kan tale med nogen om. Skam, angst og forvirring ofte koblet med en vis form for tilknytning til krænkeren, som jo har indledt kontakten med at opfylde visse følelsesmæssige behov hos barnet.
Læs om de andre trin i grooming her:
Trin 1: identifikation af et muligt offer
Trin 2: etablering af tillid og kontakt
Trin 3: introduktion af et kunstigt “vi”